Mercy

Har visserligen varit hemma i en timme och lite till.
Men jag ska skriva om provridningen som jag gjorde
för en stund sedan. Om man finns rätt så heter han TNT Mercy
eller så var då något annat men han kallas för Mercy.
Han är en 10 årig Varmblodstravare, valack och har startat
i trav innan han blev ridhäst.

Han är väldigt mysig i stallet och älskar att blir masserad
han står lungt och stilla när man borstar och pysslar om honom.
Han flyttade till det stallet där han är nu för att vara på sommarbete
men så visade det sig att han trivdes så mycket bättre där än på
de andra stället han stod så han får nu stå kvar.

Han är en kille som verkligen älskar att arbeta, men mar får ibland
väcka upp han, annars tröttnar och går och sover. Det ska hela tiden
varat något att göra och förstår han inte vad man menar så får man
helt enkelt börja om ifrån början. Han har en din exteriör fast behöver
läga på lite mera hull på vissa ställen annars är han mycket fin.
Han kan grunderna inom dressyren, kan även skänkelvikningar
öppnor, slutor mera inom dressyren. Den ända svagheten han har
är just galoppen, fick reda på lite knep om hur man ska göra för att
fatta galopp och jag lyckades väldigt bra med detta.

Han är en mycket allert kille som verkligen lyssnar och gör det ryttaren
vill, han kan sätta en på plats vid uteritter men det är mest för att kolla
vem som är ledaren. Han är något markbunden men det är inte så farligt
och trampar på bra frammåt, mycket frammåt tänkande.

Efter som jag själv inte har ridit ett tag så har jag kommit ur alla
mina ridmuskler och får nu bygga upp dem på nytt, men de jag fixade att
göra var utan problem. Man behöver knappt använda handen utan mest
att ha den stilla då han är otroligt mjuk i handen och trivs jätte bra på
sitt tre delade bett.

Jag kännde att det är en mycket härlig kille som jag verkligen vill
fortsätta med och ägaren gillade mitt ridsätt och mig så hon ville ha mig
som medryttare så vi bestämde att så skulle det bli med.
Jag kommer nu i början ta hand om honom 3 dagar i vecka så
får man se senare hur det kommer att bli. Vi ska träffas igen nästa måndag
och då kommer vi troligen att rida ut tillsammans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0