Marcy igår.

Bx hjälpte mig och visade samt lärde mig nya knep över hur jag
kan göra med Mercy när jag ska fånga honom i hagen.

Mercy går gärna iväg för  en när man ska hämta honom i hagen.
Gör han de så går jag och pratar och kelar med de andra hästarna
innan jag går till honom, ibland har detta funkat men inte idag.
Så idag fick jag lära mig att istället för att låta honom gå till de andra
hästarna så ska man får honom och går bort ifrån dem. Detta ska
få honom och fundera på varför detta, medan vi vill att han ska komma
till oss och acceptera oss. 

Detta gjorde vi och jag såg till att vara i jämnhöjd med hans bog hela tiden
går han åt ena hållet så går jag med, stannar han så stannar jag.
Och det samma gäller om han byter håll. När han stannar upp och äter då
ska jag gå fram en bit och pressa honom lite. Det jag är ute efter är att jag
ska komma så nära och han stannar kvar hos mig medan jag tar på honom
grimman. Detta tog ett tag igår men ska köra med detta de dagar då jag
har gott om tid.

Efter att ha fått tag på honom så gick vi direkt till paddocken där vi jobbade
på det hela på nytt men då var han absolut inte med utan vi tog på honom
repgrimman och arbetade med honom för hand. Efter ett tag blev det en liten
skillnad och för att få detta ännu mer bättre så ska vi göra detta ett tag.

Vi gav oss sedan ut på en skritt tur som avslut på det hela på 30 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0