Galoppbanan

Idag var siktet inställt på galoppbanan. Passade även på att
inviga skorna som jag vann från Equipage i våras.


Han fick fint frammåt upp till galoppbanan. Han stod att han skulle få springa
och det gjorde honom glad, väl framme så ville han gärna sätta igång direkt.
Efter som jag vet att finns ett ställa på banan där det nästan alltid är söligt
så vill jag ta det lugnt tills vi khar kommit förbi den. Så får jag kortade tyglarna
så började han takta och fick lugna honom och ta tillbaka honom till skritten
då det är jag som ska avgöra när vi ska trava och galoppera.

Han lugnade sig gjorde jag en halvhalt och drev sedan på han i trav. Åh hej
vad jag fick rida lätt och lugna honom samtidigt. Han var som en kanonkula
med mycket överskottsenergi. Han gick upp i galopp och där var jag på
och försökte hålla honom till trav. Låkades fåner honom till skritt innan vi fick gå ner
för en liten backe som är där. Han var lugn och sansad förbi huset.
Sedan gjorde jag galoppskänkel och gjorde mig beredd för en snabbt början
och som jag hade tänkt for han iväg som en katapult. Balansen var kanon och där
stog jag i hoppläder i dressyrsadeln utan problem. När det sedan var dags fö att
gå tillbaka till skritt tog det ca hundra meter ifrån att jag började tills han började
skritta. Så på gick det hela 2 nästa varven med. Han var verkligen genom svett
och med den tjocka pälsen han har med så syntes det verkligen.

När vi skulle gå tillbaka så hoppade han till för att några kor hade gått fram
genom träden och ställt sig på ett ställe där han inte har sett dem inne så där
fick jag övertala honom och lugna honom en del för att kunna gå förbi.

Skrittade av honom runt hagarna och gick även med honom i paddocken en stund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0