Hoppning



Idag blev det hoppning i paddocken utanför stallet. Satte få upp dessa hinder.
De översta hindret som ni ser med en röd bom som ligger på två stycken däck
på vardera sida som ger en höjd på ca 60 cm.
Den andra som är fyrkanter är två cylinder formade oljetunnor som jag la bredvi varan
ställde sedan upp en kryss på ca 40 snett igenom och sedan två galoppbommar.

Han var pigg och frammåt, (har kommit på hans onormala pigghet beror på att
vi fick byta foder i förra veckan, då den han hade var slut.) Hollade över sidvärtes
ställning och formen. Han lyssnade mycket bra och skrittade fram honom i ca
10 minuter innan jag började trava fram honom. Fick då klapa honom lugnande ibland
så att han inte skulle stick iväg utan att jag skulle kunna reglera tempot.

Bomen på däcken blåste av och jag passade då på att trava över bommen
några gånger innan jag satte mig ner och gav galoppskänkel. han tog den galant och
vi ha den fin rythm styrde honom då över galoppbommarna och 2 av 6 gånger kom
vi lite galet på dem men det redde han ut fint ändå. Bx kom in i paddocken och la
upp bommen på däcken igen och rättade även till tunnorna som har rullat lite av vinden.

Lät han pusta en stund innan jag hoppade fram honom på krysset några gånger.
Fick rama in honom en del allars blev ansatsen för vingligt. Sedan hoppade vi däckhindret
några gånger och fick till många fina språng. Men sedan skrittade jag fram honom till tunnorna
så han verkligen fick titta på dem innan jag bröjade hoppa dem. De första gångerna sprang
han förbi och då la spöt som en litet stöd på halsen och Bx ställde sig på ena sidan av
hindret. Det var två gången som han hoppade men det var yttersta på en av dem.
Sedan kom ä'ven Pia och hjälpt mig som infångare och han fick till ett fint skutt över
 av alla de gånger jag hoppade. Berömde honom mycket och det märks att mera träning
på den så kommer det snart gå utan problem.

Skrittade honom en bra stund under tiden Bx flyttade krysshindret så att det stog bakom
däckhindret och det bildade en oxer på ca 65 cm. Hoppade den 3 gånger innan jag avslutade
passet och skrittade av honom runt hagarna.

Han var jätte duktig och har funderat på att dra iväg med honom på en CR om jag kan
finna någon.


Det är Mercy och hans ägare på bilden när de trännade i lördags.
Jag var med och kollade och tog då även bilder.


Kommentarer
Postat av: Sätilaryttaren Emma- Stolt varmblodsägare! Ta chansen att vinna ett kingslandspannband!

gillar bilden :)

2010-11-05 @ 08:33:58
URL: http://satilaryttaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0