Medryttare

Detta inlägget har jag lagt upp en gång innan man jag anser att
det är nyttigt att läsa om detta mer än bara en gång.
Inlägget la jag upp den 22 augusti på bloggen men nu får ni chans
at läsa den igen. Det blir som ett tidsinställt inägg då jag är iväg och
jobbar under kvällen.

Medryttare

Något jag har tänkt mycket på det senaste är just det här
med att ha egen häst eller vara medryttar med.

Jag själv har inte haft egen häst någon gång, jag vill det ju
hämskt gärna, men vet att jag inte har de pengarna.
Vid de tillfällen är det ju bra att vara medryttare på en häst,
men då finns det ju mycket annat man ska tänka på.

När man skaffar medryttar häst så tänker jag väldigt mycket
att jag ska fungera bra ihop med hästen samt även med ägaren.
Man ska kunna samtala med varandra och håll en dialog om
hur man ska ta hand om hästen, hur många dagar i veckan
man ska ta hand om hästen och liknande. Det är viktigt och
höra vad ägaren vill att man ska sköta och göra för att kunna
vara medryttare samt att kolla upp vad de har för regler i stallet.

Kan ta ett exempel som var nu i helgen. Jag åkte på en förkyllning
och hade näst in till feberfrossa under fredagen och kännde att
jag behövde stanna hemma och vila upp mig resten av helgen.
Jag ringde då ägaren på lördag morgon och berätta hur det
låg till med mig och hon tog emot min information så bra att
hon tog hand om Mercy under helgen och vi skulle höras av på
måndagen igen för att höra hur jag mår då. Detta kallar jag
en bra kommunikation mellan ägare och medryttare och det är
så det ska vara, speciellt att ägaren ska kunna lita på sin
medryttare är även det viktigt.

Jag har hört så många olika berättelser om ryttare som inte
har skött sig när de har varit medryttare hos andra, det gör mig
så besviken att höra. Visst har man varit där en gång i tiden men
samtidgt så måste man lära sig av det med.

Det här med att vara medryttare anser jag är en grej om man
inte har pengar för en hel månads utgifter året om som ska betalas
för hästen. Man kan då hjälpa till med en mindre summa som
man kan klara av och då fallar ju inte ekonomin för en heller.
Samt om man blir sjuk så kan man gå in och hjälpa varandra med
ens dagar, som nu jag åkte på en förkyllning och feber så gick
Mercys ägare in och tog mina dagar i helgen. Blir hon sjuk så kommer
jag att hjälpa henne. Detta hade ju inte funkat om man hade
hästen för sig själv och inte lät någon annan att ta hand om hästen.

Det är bra att de finns medryttare. Man ska även som hästägare
kunna lita på de personerna, samt att kunna ha en öppen dialog
mellan varandra så att man varken går om varandra med flit
eller så att man misstolkar varandra.

Jag är glad att jag går in som medryttare och hjälper andra med sina
hästar, det ger extra träning för mig att kunna finna de olika ridsätten
som varje häst vill ha samt att man lärs sig lika mycket som om man
hade en egen häst.


Charmör var jag halvfodervärd/medryttare på under 2 års tid
han har lärt mig att man inte ska stressa upp sig utan atta vara
lung och tydlig i sitt ridsätt.

Kommentarer
Postat av: Tävlande från fjärås

Kan du lägga upp massa fler biölder från fjärås hoppryttare från lördagen? På klasserna 120 - 130



Vore spännande har läst din blogg i flera månader i väntan poå fler bilder :)

2010-11-02 @ 18:51:36
Postat av: Pappa

Gillar STARKT ditt tidsinställda inlägg!!!! Pappa

2010-11-02 @ 20:39:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0