Pigg

När man landade vid på parkeringen vid stallet så föll det stora
snöflingor ner ifrån skyn. Det snöade den stund innan de gick över
till små hagelkorn. Men jag skulle iallafall rida i paddocken.
De var delvis täkt med ett litet lager snö på visa ställen av paddocken.

Vi kom igång, skrittade honom en stund då jag försökte få upp honom
i nacken i formen han hade men efter som han var så himla pigg så
gick det inte alla vägar, travade fram honom i lågform så mycket
vi fick till innan jag lät honom få galoppera av sig. Det varå då inga
hörnpasseringar här inte. Ner det var an ovalbana i paddocken.

haha men efter att han blev lugnare så gick vi ner till skritt där vi arbetade
på kort tygel medan han fick hämta andan. Jag fick säga till mig själv några
gånger att räta på mig och vara rak i ryggen, har verkligen blivit slapp
i min hållning. Han gick fint på och jag gjorde lite serpentiner, när jag kännder
att han inte lyssnade i det nya varvet gick jag in på en volt och började
sedan om igen. Takten var mycket bättre i traven efter att fått recat lite.
Han var mjukare men fick lirka en del för att lossa honom från bettet,
men allt efter som slappnade han va mera men vi fick aldriga den dära super
formen som vi hade när vi red för Elin sist.

Gjorde även lite serpentiner här i traven och det har blivit bättre men han har
svårt för att ställa om sig och jag kom inte åt honom riktigt heller med halvhalterna.
Men när det känndes bättre så alde jag att gå upp i galoppen och försöka få
den mera samlad så att vi kan påbörja att verkligen gå ut i hörnerna mera.
Jag måste då även vara mer bestämmde med att få ut honom bättre på
spåret då han gärna genar i kurvorna. Men det blev bättre mot slutet men ej
fullt så bra.

Avslutade med att känna om han lyssnade på mig genom att rida rakt upp och
göra halt vid X. Det gick aldrig fullt så bra som det har gjort tidigare men samtidigt
så har vi en hel del att träna på plus att jag enbart har ridit honom i nästan 2½ månad
nu.


Kommentarer
Postat av: Christina

Alltså fattar att rida en häst är ett riktigt svårt arbete.Du beskriver så noga att jag nästan kan se hur och vad du gör. Kram

2010-10-21 @ 22:41:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0