Kyras fyrkant

Hade börjat skritta fram innan Elin hade kommit. När jag precis hade kortat
tyglarna så kom hon körandes upp till stallet. Jag berätta vad jag har jobbat
med själv under tiden sedan senast hon var här, hon var även glad över
att se förbättringarna sedan vi sågs första gången.  

Vi jobbade mycket med högervarvet på volten. Att jag ska trycka ut honom
till stor volten med innerskänkel som för honom till yttertygeln. Det gick bra
den första delen men sen tyckte han det blev jobbigt och gick in på liten volt.
Då blev det på nytt att för ut honom på stora voltenoch det fuick jag kämpa
mycket med och glömd då även av ställningen,men efter att ha kommit på
mig själv med ställningen så funkade det bättre.
Vi körde mycket övergångar mellan trav och skritt och alla satt riktigt bra och
var mjuka. Gjorde även en halt som kanon och vi fick stor beröm över denna
halt och han ställde sig riktigt bra med.

Efter att ha jobbat en del på volten innan gick vi ut och gjorde serpentiner med
3 bågar. Jag började i skritt, bågarna i vänstervarvet gick kanon men i högerbågen
så fick jag ställa honom mera och föra honom med innerskänkeln till yttertygeln
mycket för att han inte skulle falla innåt. Efter att har gjort serpentiner två gånger i
traven så sa Elin att vi skulle följa spåret, jag skulle driva på honom frammåt
så att han längde ut i traven halva långsidan, vid  halva långsidan skulle jag samla
ihop honom med halvhalter och får upp svunget i steget, han fick då upp nacken och ett
helt underbart steg. Efter några försök lyckades vi riktigt bra och Mercy förstod
även vad vi sökte efter. Gjorde sedan serpentinerna på nytt i trav och arbetade med halvhalterna
innan jag ställde om honom inför nästa båge, vilket härlig steg han fick där
i mellan, nu gäller det för oss att finna den bra takten och bi behålla den under
alla bågarna.

Efter att ha fått pusta lite så valde vi med att arbeta med Kyras fyrkant. Jag bestämmer
då ett hörne på denna fyrkanten där jag ska samla ihop honom i skritten vänder sedan
upp honom som en framdelsvändning, när vi precis har blivit raka så ger jag
galoppskänkeln. Efter som han har problem med att komma frammåt i galopp så hjälpte
denna övningen honom. När vi har precis vänt upp så sättar han under sig det inre bakbenet
mera och har lättare att få kraft ifrån bakpartiet. Vi gjorde det här några gånger i båda varven
med att gå upp galopp, gick inte det så sökte jag även traven med svunget innan jag sakta av
och gjorde om det på nytt. Denna övningen gjorde honomriktigt trött och få mjölksyra.
Men man märkte fort hur mycket lättare han fick med att komma i gång i både trav och galopp.  
Man kan gå upp till trav även galopp från skritten och det stärker hans bakparti samt ryggen.

Kyras Fykant har jag fått som övning att göra ihop med serpentinerna tills nästa
dressyrlektion för Elin. Så nu har vi mycket att arbeta med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0