Dressyr.

Satte på martingallen idag men tog mera så att det blev en brösta
för att hålla dressyr sadeln på plats. Men det gick ju sådär, sadeln
åkte bakåt och föll på det vanliga lägget med bakvalvet ovanför
bulorna. Jaja, blev ett tressyrpass idag, gjorde även en inbakat fläta
i manen för att se hur jag ska lägga om det hela under söndag morgon.
Vilket jag kom fram till att jag ska ha fast får ta mindre omgångar
med man för att få den mera fastare.

Arbetade mycket med lösgörande arbete i skritten i början med fokus
att han ska gå fram föt skänkeln och även stå stilla i halterna.
Tog ett tag innan vi kom fram i trav vilket jag då direkt kännde att han
behöver få göra av med lite energi och kom fram i galopp istället.
Han blev lugnare efter en stund och kunde koncentrera sig bättre sen.
I traven blev det mycket tempo växlingar se att jag hittar broms och
gas samt övergångar. Han lyssnade inte riktigt helt klart i början men
blev bättre när jag fick vara riktigt bestämd mog honom.
Riktigt fina hörnpasseringar i skritt och traven vilket jag har haft svårt
med att få honom att göra (pga, inte varit lika balanserad som han
är nu).

Efter en stunds arbete valde jag att gå genom dressyrprogrammet
(LC:1 2008). Gjorde alla uppgifter som är med och han gick riktigt bra
tills galoppen kom, då blev det mycket roligare och hade svårt att få
till en bra övergång ner till arbetstrav och tappade då hörnpasseringen
en gång men annars arbetade han fint på.

En underbar känsla igenom hela passet även om man fick vara bestämd
mot honom en del gånger, trots allt lyssnade han fint och arbetade
på frammåt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0