Mercy


Det var var mot slutet av Juli 2010 som jag blev uppring av Mercys ägare
då hon hade läst min annons om att jag sökte medryttarhäst runt omkring
i Fjärås.
Jag tycket det lät som en bra ägare och häst så vi bokade upp i början av
augusti att jag skulle komma och provrida.

Jag såg fram emot det och väl på plats fick jag mera information om Mercy
och vad han var för en häst. Hjälpte till att göra iordning honom och fick
sedan sitta upp på honom.

Mina första tankar var potensial även om han var travare men han visade
känslan av att gilla att arbeta. Vilket jag tyckte mycket om. Man fick då jobba
mycket med ställningarna då han var stel och ville inte arbeta i formen
direkt. Jag tror jag red honom i 20 minuter. Provade honom i alla gångarterna.

T.X. No Mercy som han heter med går under arbetsnamnet Mercy.
Han är travare född 2000 och är hela 1.72 i manken vilken är högt för travare.
Han gillar att gå fort i traven samt i galoppen, älskar att hoppa och tävlar gärna
mot Marre när man rider ut.

I början hade jag inga problem med honom men allt efter som jag hade tagit
hand om honom mera så började han krångla när jag skulle ta in honom från
hagen, han sprang iväg från en men själv gav jag aldrig upp. 1 gång tog
det upp mot en timme innan jag fic fatt på honom.
Efter ett tag fick jag tips och råd av stallägaren Bx om hur jag skulle göra
för att få tag på honom. Använder mig än idag av de tipsen för att få tag
på honom när han går iväg.

Mercy är ordentligt svårflörtad, har arbetat nu en det med horsemanship med
honom men har mycket kvar att göra för att vi ska kunna komma ännu närmare
varandra.

Efter en månad ungefär så kom Elin W ner och hjälpte mig i dressyr med honom.
Hon själv sa att detta var hästen för mig. De hästar jag har haft innan har inte
varit i min typ helt och hållet för ut och nu gillade hon valet jag hade gjort om att
sköta om denna grabben och nöjd över detta är jag själv.

Idag har jag mål som vi ska göra under 2011 ochd et är att komma ut på Clear Rounder
och även kunna rida igenom hela LB:1 programmet i dressyr i paddocken i vid stallet.
När det går bra ska vi se om vi kan komma ut på en programridnings start.
Jag vill även utveckla både mig och honom i horsemanshipen mera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0