Mitt besök på sjukhuset

Som ni kunde läsa om under början av Maj så låg jag själv inne på
Varbergs sjukhus på avdelning 2B Kirurgen efter att ha åkta på
Blindtarmsinflammation. Det var inte direkt roligt då min och Mercy
tävlings debut skulle ske den 1 maj på hemma klubben Valsängs RF.
Men vissa saker kan man trotts allt inte bestämma över.

Fredagen den 29 April var jag ute och arbetade runt 18 tiden på kvällen
fick jag en attackerande magknip som började runt navel och spreds
sig ut i hela magen. Hade några stycket som jag skulle åka till så fick
ta den som var närmst och sedan åka till kontoret. Väl inne på kontoret
så satt jag på toan i säkert 20-30 minuter, under tiden jag satt där
kännde jag hur trycket i öronen ökade och sedan hur det var påväg att
svartna för mina ögon och då försvan mag knipet och smärtan flyttade
sig diagolant neråt höger. Smärtan gjorde att jag nästan svimmade.

När jag reste mig för att gå ut från toan så kunde jag inte gå rakt
det var som en stor fjäder som har rostat så mycket att den inte
gick att spänna ut. Gick som en fällkniv som man brukar förklara det hela
och ont hade jag. Satte mig ute i allrummet på kontoret och smärtan
tog då nytt tag så att jag satt och skakade av den. Lyckades snacka
ihop med med mina kollegor om hur vi skulle fortsätta med resten av
kvällen då jag knappt kunde gå av smärtan vilket gjorde att jag inte våga
sticka ut och arbeta och köra. De lyckades peta in de tre jag hade kvar
och där satt jag på kontoret och velade för mig själv över hur jag skulle
göra. Hade knappat in 112 men lät bara mobilen ligga på bordet.

Efter att ha suttit där i ca 2 timmer så var klockan till slut halv nio och
smärtorna hade avtagit lite så att jag kunde gå hyfsat rakt. Vilket
gjorde att jag körde hem på något konstig vänster så gick det kanon
och hem kom jag. Väl hemma la jag mig i soffan och kollade en stund på
tv, hade fortfarande ont men inte samma skarpa smärta som när det
började. Klockan gick och höll på en liten stund med datorn innan klockan
blev 23 och gick och la mig. Sov till och från och kunde aldrig hitta ett
skänt läge så att jag kunde sova. Vaknat till och från av smärtan och att
jag låg och kallsvettades. Klockan hade hunnit bli halv ett innan jag
beslutade mig för att ringa 112, berätta mina symptom, vart jag var
någonstan och fick även säga att jag inte hade någon som kunde köra
mig och taxi ville jag inte heller ta, de skickade iväg en ambulans.

Under tiden jag väntade på att ambulansen skulle komma så packade jag
snabbt ihop en påse med det növändigaste jag skulle behöva om jag
blev inlaggt och då fann jag även att jag hade lyckats få med mig en
massa larmnycklar hem vilket jag och jämrade mig för en stund. Såg då även
att det lös hos grannen så ringde upp dit och de kunde fixa in nycklarna
till jobbet under morgon nästa dag. När jag hade fixat det så gick jag och kröp ner
och försökte hitta en bra ställning i soffan. Kollade lite på DR. Quinn men
smärtan distraherade mig en hel de.

Ambulansen kom och förklarade min anamnes (sjukdoms historian) för dem
fast mera ingående så att de kunde bilda sig en bättre uppfattning, de tog lite
kontroller som blodtryck, puls, temp, palperade(undersökte) magen innan
jag hängde med dem ut till ambulansen. Under resan ner till Varberg var lite
skakigt men hade en låg smärta just då som låg på en 4 i skala mellan
0-10 som de går efter.

Kom in till akuten på Varberg runt halv två tiden, tog ca 15 minuter innan jag
rullades in på ett av rummen, togs en del blodprover och fick en kanyl kvar
i höger armen. Tog nog ca 15 minuter innan läkaren kom in och drog då
på nytt anamnesen för henne och hon palperade magen, lyssnade på hjästa
och lungorna. Gick ut och gjorde urinprov som visade hade för mycket
vita blodkroppar som de även fann i blodproverna och att snabbsänkan var
hög och ihop med mina smärtor så valde de att lägga in mig på avdelning
2B Kirurgen. Fick dropp innan jag rullades upp till avdelningen.

Klockan var närmare strax efter 04 på lördag morgon den 30 April. Kom ner
i sängen och somnade snabbt där efter, sov i ca 1 ½ tills de kom in och tog
tempen samt nya blod prover. En halvtimme senare bad jag efter smärtlindring
och fick då en flytande form av panodil då jag fick ligga fastande.
Smärtstillandet gjorde att illamåendet försvann som då hade kommit samt att
smärtan dämpades något igen. Sov till och fram under förmiddagen då jag inte
hade sovit så mycket alls sedan natten där på. Fram mot 13 tiden kom
dagens avdelnings läkare in och undersökte mig och han beslutade då att jag
skulle åka ner till operation och kolla hur blindtarmen såg ut.

Efter en stund så skulle jag gå in och duscha men efter som smärtan hindrade
mig från att göra de saker jag behövde göra så fick jag morfin. En spännande
upplevelse det med. Låg och fokuserade blicken på en punkt på väggen mitt
emot mot mig. Rätt som det var började den punkten snurra runt runt motsols
och blev yr. Det höll på så i ca 5 minuter innan det slutade snurra och jag kunde
gå in och duscha med hibiscrubben.

Tiden vandrade iväg och man blev smått små sugen på mat allt när de kom in
med brickan till rums kamraten, irriterande var det men samtidigt var jag fortfarande
trött av smärtan och att man inte kunde sova i med än 15 minuter i sträck plus att
jag enbart låg i en och samma ställning hela tiden blev det inte enklare heller.
Men fick några trevliga samtal samt att en hel del smsande som för drev tiden
något. Pappa kom och hälsade på mig efter arbete vid 21 tiden. Pratade en längre
stund och kollade på tv. Han åkte sedan hem vid 22.15 för att sova, själv somnade
jag rätt så snabbt men blev väckt 40 minuter senare att det var dags att rulla
ner till operation. Fick vandra upp och gå och tömma blåsan och lägga sig till rätta
sen i sängen.

Kom ner till det förberedande rummet där jag fick hoppa över till operationsborden,
fick meddela min vikt och längd. Fick sedan varma slagst strumpor fast i täckers format
som jag fick trä benen i och sedan en varm lättare täcke över mig. Fick sätta på mig
en mössa och stoppa in allt håret i. Rullades sedan in till operations salen där de
kopplade upp mig på en monitor som bevadade mina hjärtslag samt puls.
Fick syrgas mask. Tog av mig glasögonen och en stund senare hör jag bara att
de skulle börja, narkosjuksköterska bad mig ta djupa andetag vilket jag bara han att
ta en gång den var allt borta.

Vaknade upp på intensiven, torr i munnen och kännde hur saluven var intorkad
i munnen och det irriterade mig så mycket, såg inte till mian glasögon som jag hade
velat ta på mig så att jag kunde se klarare men hade en annan slags smärta när jag
vaknade med. Den smärtan jag hade tidigare var bort och kunder den istället
placerad under naveln där det hade gjort ett av titthålen. Efter ca en timme som jag
var medveten om fick jag sen återvänd aupp till avdelningen och då var klockan strax
efter 03 på söndag morgon den 1 Maj.

Vaknade vid 6 tiden på morgon av att de skulle ta den dagliga tempen och somnade
sedan om igen innan de kom in med panodil i tablett form. Jag fick nu börja äta och
dricka som vanligt men till frukost var det bara vätska som intogs frammåt lunch
fick jag börja äta lättare måltid. Pappa var även och besökte mig under morgonen
och fick då se en anna klara soms att på sängkanten iallafall och som inte låg rak
lång i sängen.

Under dagen hade jag inte kommit igång med att kissa vilket slutade med en massa
bladderskaning (mäter urinmängden i blåsan). Blåsan hade gått i baklås vilket kan
hända efter operationerVilket gjorde att jag stod inte ut med att sitta på toa i 10 minuter
och inget hände plus att jag kände att hade en del att tömma vilket gjorde mig trött
och irriterad över bara det. Till slut satte de en kateter för att hjälpa mig att tömma blåsan
och sedan komma igång på nytt vilket var det som behövdes. KAD (Kateter) var nykeln
för mig i detta läget.

Dagen forsatte fram och jag var uppe och gick en del i rummet, satt och sydde på
broderiet jag hade med eller så läste jag ut en bok som jag hade med mig.
Dagen efter så var målet att jag skulle tömma blåsan så att det var max en dl kvar
vilket tog mig en längre tid innan det fixades. Ronden kom in och jag fick till slut
beskedet över att jag kunde åka hem, fick med mig sjukskrivnings papper som
jag skulle skicka till försäkringskassan samt lämna till min arbetsgivare.
Var sedan sjukskriven i 2 veckor.


Så här såg min mage ut efter titthålen som gjordes. Lagom snyggt men
bättre ser detut när det har läkt så fint och förbanden försvann 2 veckor
efter operationen varav stygenen 11 dagar senare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0