Dressyrträning 9/6

I går kom Elin W och höll träning för mig och Mercy, vi provade på en ny
slags ridstill och som jag la märke till att Mercy gillade med.

Jag har själv mäk det senaste att jag inte är lita hår i knäsluten utan har min
egna fokus på att använder underbenen mer och det är även vad denna ridstilen
förut går ifrån med. Man ska vara lätt i knäna och viktigt att ha ett bra stöd
för sig egna balans i hällarna. Man ska liksom stå i stidbyglarna men ändå vara
nära sadelns sits. Vid driven ska man använd vaderna.

Man ska ha en stadig yttertygeln som gör att han har ett fint stöd i munnen
och innertygeln är i stortsätt bara till för ställningen och viktigt att man är mjuk
i innertygeln.

Min uppgift var att få honom i ett lugnt och avslappnat täempo i alla gångarter.
han ska inte stressa upp sig utan att få honom att kunna slappna av och känna
sin lugn i arbetet. Mycket fokus var att jag skulle på honom ett lugnare tempo
där han nästa skrittade för att jag skulle få det att lyckas var jag tvingan att räta
upp mig och tänka att jag ska ritt lätt mot himelen, vilket inte var det lättaste
över huvudtaget. Med min lätt ridning ska jag variera tempo, gör det sakta så
kommer hästen att sakta av mera i traven och över jag mig lättridning kommer
hästen att trva på snabbare.

Det var mycket omställningar för mig men jag fick ändå kläm på det hela och Mercy
fick mycket att göra med, När tröttheten började komma blev han lite trotsig men
var ändå nöjd över det vi hade gjort tillsammans. Ska nu fortsätta med detta
och fokusera med att han ska få enn lugnt tempo i traven och dra upp magen för
att använda ryggen mera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0