Dagen innan operationen

Klockan var nu runt 02 när ambulansen rullade in i ambulans hallen
vid akutmottagningen på Varbergs sjukhus, inne i byggnaden fick jag
ta mig över till en av sjukhusets sängar, en filt över mig och kudde
rullades jag ut i korridoren. Passade då på att sms min pappa att jag
hade åkte in med ambulans till Varberg och varför, under tiden som
ambulans männen rapporterade över till sjukvårds personalen.

Låg i korridoren i ca 15 minuter innan det kom en sjuksköterska och
rullade in mig på ett rum. Hon tog lite blod prover och hon frågade
mig mera hur jag mådde och kännde mig, samt jag beskrev lite hur det
upp kom för en tredje gång, men tog bara det vesäntliga så jag visste
att det skulle rablar upp igen inför läkaren. Sjuksköterskan vandrade
ut och tog tog en stund innan läkaren kom in i rummet. Drog upp
historien på nytt och mera invecklat, hon askulterade (lyssnade på
hjärta, lungor, tarmljud.) och palperade (kände på buken/magen med
händerna). Innan hon gick ut ur rummet så frågade hon mig vad jag
jobbade med vilket jag sa att jag är undersköterska, vilket hon då
hajade till över hur jag beskrev allt så ingående och inom sjukvårds språket.

Efter att ha varit ute på toan och lämnat urin prov kom läkaren in till
mig igen fick då även veta att mitt CRP (snabbsänkan) låg på 50 då
den helst ska vara under 8, så hade en förhöjd sänka vilket är tecken
på infektion eller inflammation. Fick då reda på att jag skulle läggas in
på en avdelning för en vidare uppföljning an en jourläkare senare under
förmiddagen då det var lördag. Det gick fort ifrån att läkaren gick och
sjuksköterskan kom med en dropp påse samt mina journal papper.
Droppen kopplades och en vaktmästare kom för att köra upp mig till
avdelningen jag skulle ligga på.

Runt 03.30 kom man upp på avdelningen. Fick byta säng och blev väl
omhänder tagen. På något sätt lyckades jag iallafall att få ca 2 timmars
sömn tillse de kom och väckte mig för att ta tempen, blodtrycket och
nya prover. Vid detta tillfället bad jag även om smärtlindrande då jag
började få ett lättare illamående av smärtan som hade blivit lite värre.
Dagen vandrade på i sakta mak, fick tag på min mamma och flera andra
personer mer där till och tala med. Fick även kontakta Valsängs RF
mina klubbkamrater och säga att jag inte kommer upp på grund av
att jag nu låg på sjukhus. De strök mig från tävlingen och jag fick mina
pengar tillbaka.

Dagen vandrade på klockan närmade sig 13 tiden innan jourkirurgen
kom till mig. Han beslutade att det var lika bra att åka ner på operation
och kolla än att ta ultraljud. När det beslutet var gjort blev det att duscha
med descutan tvål (desinfekterar och tar bort bakterier och dess olika
ting som finns på huden). Under tiden man duschade blev sängen
renbäddad inför operationen som skulle bli av. Efter många samtal med
min far för att hålla honom uppdaterat väntade man bara på att få
åka ner. Hade då fastat under hela dagen och visst jag hade absolut
ingen aptit alls av ömheten som var i magen men bara att veta att
det givk in med maten till min rumskamrat var riktigt jobbigt.

Kvällen började komma, hade nu fått tag på fjärrkontrollen till tv som var
inne i rummet. Vad kunde inte för gylla kvällen mer än att kolla på
Två ägg i högklackat som de sände på kanal 4 då. Klockan hade blivit runt
21 när min pappa kom upp och besökte mig. Hade en trevlig stund med honom
tills han skulle göra hem och sova för att sedan återkomma under morgonen
där på. Efter att han gick fick jag säker 30 minuter sömn innan en av
natt sköterskan kom och väckte mig för att det var dags för operation.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0