Hopp pass för Lollo 2/1

Hade mycket trevligt i stallet idag, pysslade i ordning tre boxar med
hö och vatten, fixade maten till Fnigg, Elmer och Sparven och mockning
hos dem med.

Efter att ha hämtat in Sparven och spolat av hans leriga ben fick han komma
in i boxen med jag byggde fram fyra räcken, två cavalettistudds och ett cavaletti
i två hörnen. Som jag och Sparven skulle få träna på inför Lollo.

Väl upp på lillgrabben så var han frammåt, lollo satte fast mina skänklar i
sadelgjorden idag för att jag verkligen ska lära mig att mera stilla skänklarna samt
att de ska vara på rätt plats och inte hingla och dingla som jag har en förmåga att
låta dem göra. Får ta bild på den en dag så att ni får se hur det set ur.
Detta hjälper mig att finna balansen mera samt att hitta skänkel läget med.

Började på volten med att ta det vita cavalettit först, i galopp där jag måste
ha koll på yttersidan samt ha en bra balans och inte låta min rumpa skumpa i
sadeln samt att komma på mitten av det hela. Har själv som jag anser det problem
i vänstervarvet då jag hellre håller innertygeln där jag egentligen ska hålla stödet
i yttertygeln. Sedan fick jag även styra på det röda som var i det andra hörnet,
tappade min ben och höll ej riktigt om honom vilket blev halvknasiga delar både
mellan och över vilket jag märkte av en hel del efter att Lollo sa det med.

Efter en kortare skritt paus så fick jag dirigering av Lollo hur jag skulle köra nästa
övning vilket blev över cavaletti studen som stod på medelinjen sedan byta varv
ta långsidan och mana på honom frammåt så att han vaknade och samla ihop honom och
vända över ridbanan på två andra cavalettin samla ihop med fokus att vända runt på näst
intill 10 m volt för att sedan rida på cavalletina på medelinjen och då byta till andra varvet
och fortsätta det hela.

Började på det hela som känndes halvdant på första cavalettina, ver ej foksuserda på min väg
efteråt och fick aldrig riktigt ihop honom över de andra två vilket blev att vi fick ena men ej
det andra. Tog runt tre försök innan jag fick kläm på att fånga upp yttersidan och samla
upp honom. Efter det så flöt det på mycket bättre.

Under hela ripasset fick jag "morra" på honom till och från, vilket många gånger gav inverkan
och han skärpte till sig, tog fattningarna eller arbetade på frammåt.

I slutet av passet började han kännas mör men vi tog oss allt i genom räckerna som stod ut
med ena långsidan, styrningen var vinlig de första gångerna men efter som så hittade jag
mera mitten och jag började få till känslan av att kunna sitta upp för att få till sprången
bättre, så att det blev mera ett jämnt flöde så att han skulle få slippa länga eller korta upp sig.

Fick som sagt träning av Lollo idag och det gav verkligen nytta, nya smarta och checka övningar
som hamnar i min ryggsäck som kommer plockas fram framöver med. Ska jag se det hela i en
helhet så var jag ej igång i ridiandet i början av de olika övningarna men när jag fick kläm på
dem så gick det bra och känndes underbart gott när jag verkligen lyckades med dem.
Härligt insopirerande pass så här i början på året.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0