Säkerheten först, 9 Februari

Både snön och isen är återpå marken, vilket mernas med att paddocken
var hård och ojämn med is här och var. Eftersom jag vill att Norpan ska
kunna slappna av när jag sitter upp och inte spänna sig allt för mycket
så finns det inget annat än att jag sitter upp så hon för känna att jag
ska inte göra något dumt över huvudtaget.
 
Eftersom det är ojämnt och hårt så valde jag att linda henne, vacker blir
hon även i de ljus gröna lindorna som jag äger. När jag idag sitter upp
så kan jag ännu inte sätta foten i stigbygeln utan att hon spänner sig och
förflyttar sig allt mer och mer från pallen, än så länga så lägger jag benet
upp på sadeln och glider över. Ska träna mer och mer med foten i stigbygeln
men det kommer jag inre göra förens jag vet att isen är bort från paddocken.
Det handlar ju om både min och Norpans säkerhet, då hon inte kan broddas
så blir det säkerheten med att inte trilskas med stigbygeln.
 
Min tanke med dagens ridning är att hon ska ta det lugnt redan i från
början av passet och skritta utan att takta. Vilket gick bra till en början,
arbetade henne i skrittern på volter, serpentiner så att jag undvek de större
delarna av paddocken som var is. Duktigt var hon och skrittade på i ett fint
tempo. Efter 30 minuter kände jag mig nöjd och satt av.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0