Norpan 9 Januari

Fick idag känna på gruset i paddocken, är otroligt glad att jag har den falltekniken
som jag har och skadade mig inte denna gången heller.
 
Började med att arbeta dame från marken med lite NH övningar, efter ett tag skulle
jag sitta upp och tränade att på att hon skulle stå stilla vis mig och i det läget som jag
ville ha henne. Satte foten i stigbygeln och la tyngden i den några gånger innan
jag tog ur foten och berömde henne. Satte sedan på nytt i stigbygeln och stod och
studsade vida sidan av henne på pallen innan jag gjorde mitt försök att sitta upp.
Vilket gick sådär. Kom halvvägs upp innan jag blev hängande på mage i sadeln medan
hon satte fart frammåt. Lyckades hålla mig kvar ett varv runt paddocken innan jag
kände att jag tappade greppet och hamnade i backen.
 
Lika snabbt som jag landade på backen var jag uppe på benen igen, fångade in damen
och vandrade runt med henne en liten stund innan jag gick tillbaka till pallen för att göra
ett nytt försök. Denna gången räkte det att jag sate foten i stigbygel så flyttade hon bakdelen
från balen för att stick åt sidan. Började då om på nytt med allt jag gjorde tidigare och efter
ett nytt försök så for hon nu helt åt sidan och sanbbt var jag neremed båda fötterna på backen
och följde efter henne.
 
ca 15 minuter senare så fick jag hjälp av stallägaren så att jag till slut kunde ta mig upp i sadeln.
Efter en stunds skrittande och kände att hon slappnade av så kom vi fram i trav som sedan
blev galopp och ett förök till att skena i paddocken för att få av mig på nytt vilket denna gången
inte lyckades, kvar satt jag med sadeln på sniskan. så fort hon stod stilla rättade jag till sadeln
och lät henne sedan skritta frammåt och berömde henne när hon gjorde det hela lugnt och fint
reste av passet.

En speciell dam med mycket bus och testande.

Kommentarer
Postat av: Elin

Ojojoj, Norpan goes wildhorse! Tur du inte skadade dig!!

Ja se unghästar... sen är hon ju ett sto som uppenbarligen testar nya personer.Hon har ju bara haft två stycken andra på ryggen innan förutom mig. Den ena tjejen testade hon på lite liknande sätt. Monica är väldigt lik mig (min bästa vän) så henne accepterade hon nästan direkt. Fast hon fjantade en hel del vid uppsittning en gång när det blåste så hon fick ta hjälp av Johannes.

Vi får kika på det nästa gång jag är hemma. :)

Bra jobbat med hästskrället! det är tur du är tuff och har bra fallteknik.

2013-01-09 @ 20:28:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0