Folkracetävling.

Var så där taggad till dagens tävling på Annebergsbanan i Varberg med folkracebilen, mycket berodde på det otroligt gråmulna väder med regn som inledde dagen. Bilen gick snabbt igenom besiktningen på morgonen. I väntan på förarsammanträdet blev den promenad runt banan ihop med en klubbkamrat i hällregn. 
 
Lagom till förarsammanträdet så blev det upphåll, vilker var skönt i det läget. Få då även startlistan och han jag delade bilen med skulle ut i heat 2 och jag i heat 9. Han körde och vann sitt heat, tänbrytarhuvet small till direkt efter målgången och han fick knuffas in till depån. Snabb byte och lagning medan jag satte mig i bolen och ställde in bältet. Lagom till att blivit klar med allt så var det min tur att köra mot startplattan men då ville bilen inte starta istället. Fick bli igång knuffad för att komma till startplattan. Bilen kom iallafall igång vilket var skönt. 
 
Fick startspår 6 vilket var startspåret som var placerat närmast publiken, hade jag fått startspår 1 eller 2 så hade jag valt att gå in på alternativet om jag fick en dålig start. Den tanken fick jag glömma nu, fokusen låg istället på att få en kanon start och komma iväg kvickt från startplattan. 
 
Väl på plats på startplattan så fick jag invänta personen som går med Ready To Race skylten och gjorde tummen upp till honom. Varvade upp bilen lite och inväntade att rödljuset skulle slockna. Hade snabb reaktion och bilen svarade kanonfint och jag tog ledningen vid starten. Känner ner mot först kurvan hur någon knuffar mig på vänster ban så jag får sladd, häver sladden bra och får då åter en knuff i höger bak istället. Efter att åter ha häft den sladden så ligger jag nu jämnsides med klubbkamraten runt hela nedersta svängen på banan. Hon får tillslut backa av för att inta vända mig men jag hann inte att reagera och tappade styrningen och for med nosen rakt i ni räcket. Blev ståendes pga att framhjulen bara spann och jag fick inte in backen ordentligt. Slutade med att jag fick åka hjullastare in med bilen till depån. 
 
Väl inne så lyfte vi av motorhuven för att kika över motorn och inser att det är någor fel med vevaxel eller vevaxelbultarna. Ihop med det blev det att istället och gå och avanmäla sig då det var slutkört för oss båda. 
Avslutade resten av tävlingen i publiken och hejade fram klubbkamrater och alla de andra personerna som jag känner. 
 
Foto ifrån att vi står och inväntar förarsammanträdet i depån.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0