Dressyrpass

Det bolev som sagt ett dressyrpss i paddocken i regnet.
Men samtidgt var det skönt må jag säga, det var ju liksom
ett bra tag sedan jag kuna köra dressyr i en paddock.

Jag funderade lite på innan jag sadlade om jag skulle skita i
det men bestämmde mig ändå för att rida. Bra var nog det
för snacka om vad fin han blev mot slutet av passet.

Vid ena långsidan så finns det stora ensilagebalar utanför paddock
staketet, när regner föll ner så smattrade de på plasten och
det ljudet var inte det roligaste tycke Mercy.Men han gick ändå fint
frammåt när jag sa till. Vid ingången till paddocken på andra sida
så står där isoleringsbalar som vinden ven genom lite men
bara man klappade hono lungt och pratade med honom så slappnade
han va när han gick förbi där några gånger.

Jag kännde över honom väldigt mycket i skritten och såg till
att han gick frammåt men även lyssnade på mina hjälper.
Efter som jag ännu inte känner honom fullt ut så tyckte jag att
allt gick kanon, man märker fort när han börjar bli osäker. Detta
märks genom att han för underläppen fram och tillbaka, när
han gör detta så är jag snabbt framme och klappar honom
lugnande samt pratar med honom.

Efter mycket skrittarbete så kom jag sedan fram i trav, man måste
verkligen mana på honom frammåt e första varven innan man
lungt kan börja samla honom mera. Det blir mycket sitsträning
i traven för mig del en tid fram över men han skötte sig alldeles
utmärkt.
Efter som han har problem med galoppfattningarna så kör jag in
lite övergångar till galopp och sedan ner till skritt eller trav för
att få hans uppmärksamhet. Jag gör alltid en halvhalt så att
han är uppmärksam på att något kommer att ske innan jag gör
galopphjälperna. I Början fick gå upp från snabb trav till galopp
men det blev bättre allt eftersom och travstegan minskade
efter hand med passet med. När jag gjorde den sista fattningen
gjorde jag hjälpen så liten som möjligt och snacka om vilken
fin fattning han gjorde, Gick ifrån samlad trav till kortgalopp
på en mycket fint och mjukt sätt.

Jag valdå då att slute passet eftersom regnet ökade på just då.
Vi hade även då ridit i 40-45 minuter. Nöjd över passet så gick
jag in coh pysslade om honom noga efteråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0