Hur jag började rida.

De allr första gångerna som jag satt på häst och vad jag minns är hos
mina kusiner Erika och Theres. Jag var liten iallafall och fick rida på
deras gotlandsruss Cindy och fjordingen Ronja. Det var ju mest att
skritta runt med ledare och även köra vagn efter Cindy. Men när jag
mera fortsatte med det hela kunde jag skritta på Cindy helt själv.
Minns att jag även hoppade med henne en gång då. :)

När jag var runt 7, så började jag på ridskola i Fjärås. Var med länge
på nybörjar lektionerna. Men när det närmade sig en sommar så har
jag att stark minne av att jag var så himla sur på ridläraren då jag
inte fick rida utan ledare. Jag var bäst i gruppen och ville absolut
rida själv, Men fick inte.  

Jag flyttade med min mamma och syster till Borås där jag fortsatte
ridningen på en 4H Gård mot Hässleholm. Där fick vi rida 20 minuter
per person, vi var 12 stycken på fyra hästar. Men på något sätt
utvecklades jag mycket där och under vintrarna så var det mest
teorilektioner då paddocken var frösen.

När vi väl flyttade till Tjörn så hade jag varit på två ridläger på Valsäng,
Under det första så hade jag åkt av en häst tre gånger under en timme.
Två timmar efter att mamma hade lämnatmig så ringde jag och ridlärarn
upp henne så att jag kunde kolla lillfingret.
Fick en spricka, fortsatte lägret med en gipsad hand, menfick även ett
ersättningsläger. På det andra lägret blev jag så förälskad i C-ponnyn Milly.
Hade mycket kul med henne och var även ute och hoppade clear rounder.
När jag senare började gå lektioner på Valsäng så fick jag en halv foder
häst och det var Sabina, en nordsvensk som många inte tyckte så mycket
om, men vi fann varandra och hade verkligen jätte kul i ett år.
Hon blev halt och åkte tillbaka till sin ägare. Fick tå ta hand om Symfonie
istället. Hon sparkade så fort någon annan häst kom nära men vi hade kul
men tävlingarna i hoppningen var ju inget vidare då vi vägrade ut oss varje
gång.
När jag sedan gick i nian frågade Jessica mig om jag vill börja med Charmör
istället och det gjorde att jag gick äver till häst dressyr, från ponny hoppning.
Efter varje tävling så blev våra resultat bättre och höjde procenten med.
Tog hand om honom ett tag och var som förälskad.

När jag sen flyttade tillbaka så letade jag efter en ny häst att ta hand i Fjärås
området och fick då ett svar på en annons som jag hade lagt ut och då var
det Acke det handlade om. Där är jag idag fast, men har haft några andra
hästar där i mellan också.

Men det var om mina år inom ridningen.

Det var en som var intresserad om mitt blivande yrke.
Just nu är det 3 månader kvar tills jag tar studenten och kan kalla mig Undersköterska.
Ska jobba som det under sommaren och ska sen till hösten sätta igång och plugga
till sjuksköterska om jag kommer in. Men mitt drömyrke är att jobba inom ambulansen.
Ett jobb som många inte kan tänka sig att jobba inom men har velat det i runt 9 år,
det gör mig fortfarande farsinerad.

Kommentarer
Postat av: Ida

Ljug inte om Sabina!! De va fler som gillade henne än som gillar vissa andra! Hon kommer aldrig kunna ersättas för någon som känt henne!

2010-03-11 @ 10:03:29
URL: http://djcooold.bloggsida.se
Postat av: Svar

Jo visst Ida. men fick höra en hel del om att många inte var förljust i henne. Men dig visste jag inte eller har inte fått reda på de :P

2010-03-11 @ 21:41:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0