Min uppväxt!

Jag föddes måndagen den 7 Januari 1991 på Varbergs BB.
Mamma och pappa tog hem mig till radhuset som vi hade i
Kungsbacka under 7-8 år, det var en 2 vånings villa som jag
verkligen älskade. Min far har släktingar i Frankrike så händer
det ibland att vi åka ner dit och hälsade på dem. Det var en
gång som vi var där nere och befann oss i ett köpcenter, jag
satt i en sulky och när vi kom fram till en hel lång rad
hyllor med en massa dockor så sa jag mitt allra första ord.
Många tror att man ska säga mamma eller pappa men jag
sa just Docka. Pappa blev så uppspelt så att han tog ett
foto där inne även om man inte fick. Jag minns att jag fick en
docka med mig ut ifrån affären.

Men den 24 augusti 1992 föddes min syster Julia. Vi var en
stor härlig familj då. Fram tills den 21 maj (tror jag att det är)
så hände en olycka när Julia badade hemma i badkaret.
Hon drunknade då hemma och vi spenderade många timmar
på Drottning Silvias Barn- och Ungdomssjukhus i Göteborg.
Den 25 Maj bestämde mamma och pappa att de skulle stänga
av respiratorn. Det var den dagen jag förlorade min lilla syster
Julia, men vi fick nåogot gott på köpet och det var att mamma
var gravid med min nuvarande lillasyster Elin som föddes den
13 November 1993.

Tiden gick och när jag var runt sex år så gick jag ofta i sömnen,
ibland hände det att jag vandrade från mitt rum på övervåningen
ner och uppför trappan vi hade hemma innan jag la mig i
en av fåtölterna som vi hade. Vaknade sedan vid 6 tiden på
morgonen och tittade på barnprogram.

Min bästa kompis som jag hade då bodde i huset på andra
sidan gatan, jag var alltid över och lekte med honom, men det allra
bästa jag vet är att han och en till fyllde år dagen innan mig mig.
Det var när jag var bjuden på båda kalasen. Jag började hos den
ena killen och var med på halvakalaset, jag fick min godis påse
innan jag åkte hem för att gå till honom på andra sidan gatan.
Där fick jag vara med på skattjakten då man skulle leta
fram alla godis påserna. Hans föräldrar hade lagt ut lappar lite
över allt i huset och när viväl kom fram till skatten så låg den
i tvättmaskinen. Dagen efter de båda kalasen hade jag mitt egna
kalas med släktingarna och mina kompisar.

När jag sedan var runt 7-8 så tog mamma och pappa ut skillsmässa.
Mamma flyttade till en lägenhet inte långt där ifrån och hon fick
vårdnade om mig och Elin. Jag minns att jag var så sur på henne
i ett helt år för detta. Var alltid inne på mitt rum så fort jag var
hemma hos henne, Pappa som bodde kvar i huset i ett år innan
han hittade huset han har nu. Pappa sålda radhuset i Kungsbacka och flyttade in
i huset han bor i nu, den 1 Juli 1999 alltså är det 11 år sedan.

Jag gick i samma klass som Marie ifrån förskolan till tvåan innan
jag fick flytta med mamma till Borås där vi bodde i tre år.
Det var verkligen det ställde som jag måddes sämst på, anledningen
kunde nog varit då mamma inte mådde bra och då jag absolut knappt
hade några kompisar, de ända kompisarna jag hade var tre stycken
som gick i klassen under mig, men jag var mobbad under den tiden
med och när vi sa det till rektorn så trodde hon inte på oss.
Men det är väl så alla rektoter är kanske, inte vet jag.

När mamma sedan hittat en pojkvän som hade hus på Tjörn och de
planerade att flytta ihop så började vi direkt att leta ett stall som
jag kunde rida på och ta lektioner. Vi fann då Valsäng.
Jag fick vara på mitt allra första ridläger där och stormtrivdes.
Detta lägret om den sommaren kan jag gå in mer på vi ett annat
tillfälle då det är en berättelse för sig själv.
Men iallafall vi flyttade sedan upp till Tjörn och där var jag under hela
högstadiet samt att det var även då jag bestämde mig för att inte
flytta tillbaka till Borås.

Livet hade sin gång och jag hade en hel del holvfoderhästar på Valsäng.
Jag trivdes och mådde betydligt bättre än i Borås. När det var dags
för att leta gymnasium så visste jag direkt att jag ville gå omvårdnad
så jag letade lämpliga skolor runt Tjörn och i Kungsbacka och fann då
Aranäsgymnasiet, men hade även hittat Mimers Hus i Kungälv men bestämde
mig för att ta de i Kungsbacka som första val och de i Kungälv som
andra. Nian gick och jag slutade med bra betyg som var hela 240 poäng.
Jag kom in på mitt första val i Kungsbacka och bestämmde mig då för att
flytta ner till min pappa i Gällinge. Som många sägar, "En Kungsbacka bo alltid
en Kungsbacka bo", och det stämmer verkligen. Jag verkligen stormtrivs
i Kungsbacka även om det finns dåliga saker, men jag älskar staden
samt att jag kunde träffa Marie betydligt mera igen som jag lämnade i
tvåan.

Idag har jag gått ur gymnasiet och är klar undersköterska, gymnasiet
hade sin gång och jag fick många fina vänner som Sabina, Helena,
Valkyria, Blå, Marie och en hel del andra som har bettyt mycket för mig.
Samt att jag under senaste halvåret har mått så mycket bättre än
de åren jag bodde i Borås och på Tjörn, idag har jag hittat mig själv och
med hjälp av det gått ner 10 kg ifrån i januari, tack vara ett jag har mått 
bra psykiskt och jag har tränat av något slag at fått mig att minska i vikt.  

Nu är jag här och jag mår bästa att vara här och total äslkar min
närvaro med Elin, pappa, Marie och alla andra som finns i min omgivning.

 

Kommentarer
Postat av: Marie

Jag är så glad att du mår bra vännen. Är stolt över dig som klarat av så många beflyttningar hit och dit. Är glad för att du valde att flytta hit ner, du är ju trots allt en av mina bästa vänner!



"En gång Kungsbackabo, alltid Kungsbackabo". Men glöm inte; jag är din vän även vilken väg du vill gå <3

2010-07-28 @ 20:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0