Dagens Ridtur

Var som sagt ute på valsäng och red en C-ponny valack.
Det vare n herre som verkligen var spänd ifrån början
så valde att leda ut han en litan bit och sedan tillbaka
till paddocken. Han slappnade va något men fortsatte
och leda honom runt i paddocken så att han fick kolla
på de saker som finns där.

Jag vet ju inte så mycket om honom så det var bästa att
ta det säkra över det osäkra. Men han nosade på allt.
Han ville inte stå stilla när jag skulle sitta upp via stol.
Med tanke på att jag har en förmåga att få alla sadlar att
rulla oavsätt vad det är för häst och då har jag ändå spänd
sadelgjorden såppas endå.

Men om vi kommer tillbaka till ridningen i paddocken xD
Han skrittade lite spänt frammåt men med mycket
lungt pratande och klappande då slappnade han snart av.
Det är en härlig herre som verkligen vill arbeta och ha
saker att göra hela tiden. Han var lätt att ställa men om
man inte lirkade med bettet så tog han det gärna och
ökade farten så det var mycket att sitta och små pilla
med honom under tiden.

Jag som är van att rida en travare ansåg att det var
riktigt korta steg i traven när jag satt på honom. Vande
mig snabt vid det. Men jag gjorde mycket lösgörande
övningar som serpentiner, skänkelvikningar som han var
riktigt bra på.

Han har der emot svårare att fatta galopp så det var mycket
att få honom tillbaka för att prova en ny fattning. Men det
var inte lätt att hänga med i slängtraven som han föll
in istället. Men med mycket kämpande så lyckades vi komma
upp i höger galopp men det var betydligt mera kämpande
med vänster. Men det gick till slut och valde då att avsluta
passet.

Det visade sig att vi hade ridit i ca 25 gradig värme men
vi var ändå inte farligt svettiga. Ska rida honom i morgon
med så det ska bli intressant att se vad som sker då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0