Red i paddocken

Riodlägrena är fullt igång och när jag ska ride c-ponnyn
så ska jag använda en av lektionshästernas sadlar. Denna
gången var inte sadeln upp plockad från paddocken, jag
sadlade honom i paddocken istället. Gick ut i ca 10 minuter
innan jag gick in i paddocken och satt upp.

Idag blåste det mera än vad det gjorde igår och det var en
brandslang som hängde upp på tork som dinglade runt i vinden
så han blev skrämd en del av den. Men jag var lugn och tänkte
frammåt hela tiden, efter att har skrittat förbi där nåra gången
gick han rakt frem helt lungt bredvid den.

Blev en lång fram skrittning i 20 minuter innan han hade slappnat
av helt och hållet, traven var seg i början men hade svårt att ha
honom i form men det gick stund tals. Vid första galoppfattningen
i höger varv for han iväg i slängtrav men fick snabbt tillbaka
honom för att sedan göra ett nytt försök och då gick det bra.
Man måste verkligen driva på honom i galoppen för att han ska
hålla den, vilket man inte behöver i traven.

Tränade på igång sättning samt att det var betydligt svårare att
få honom att sakta av från trav till skritt men med mycket lugnande
och små lätta tygeltag samt att sätta sig djup ner i sadeln så
gick det efter en liten stund.

Jag kan ju verkligen meddela att jag ej har kommit in i ponny traven
som han har ännu. så skumpigt är det allt. Denna lilla pojken är även
6 år gammal och det var något nytt att ridan en unghäst ett helt
pass. Förutom att ha skrittat ut på en 3 åring. Så detta gillas mkt.

I morgon blir det uteritt med en kompis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0