Hoppning

Idag stod det hoppning på schemat för mig och Mercy.

Skrittade fram honom ganska länge där jag kollade över att han lyssnade
på mig med halter och frammåt bjudning. Gjorde lite serpentiner i skritten
där jag gjorde halvhalt innan jag ställte om honom för nästa båge.
Han blev lite hispig ibland då han förstod att vi skulle hoppa.

När vi väl kom fram i trav så bet han fast betet stundvis och får då sakta av
och försöka lika lite för att han skulle släppa det. Det hände några gånger
men blev sedan bättre. Då jag ville att han skulle bli lite mera alert så tränade
jag med Kyras Fyrkant, med att samla honom i skritten gör en kvarts framdelsvändning
och när vi har rättat upp oss och driekt göra glopp skänkel. Det blev viserligen
upp till trav de första gångerna innan han tog fattningarna bättre.

Hoppade fram på ett kryss som jag hade ställt ut med ena raksidan och tog det
tre gnger i vardera varv. Han försökte gå vis sidan om men när jag verkligen
ramade in honom bättre så gick det kanon. Han fick sedan pusta på lång tygel.

Hade ställt fram två hinder som stod snett igenom så att man kunde ta dem i båda
varven. Jag trav hoppade dem först och hade svårt att finna balansen efter
hindrena och var två gång på väg att glida av men han hjälpte mig där.
Han tog stora språng som jag inte vra beredd på men jag vande mig snabbt
och vi fick till sprången bättre. Efter att ha kommit in i känslan så gjorde
jag en fattning och han kom fram i vänster galopp, vände upp honom mot
ena hindret och fick en mycket bra tajmning och fint språng. Saktade av honom till
skritt och gjorde en ny galopp och kom på det andra hindret som stod snett igenom.

Efter att hoppat de två några gången så tog jag de två till samman. kom i vänster
galopp hoppade ena, han landade i höger galopp och jag samlade ihop honom
och ställde honom för att vi skulle ta det lilla kurvan på det andra hindret. Han blev
lite loj och flöt ut åt vänster men var på honom lite med ytterskänkel och rätade
upp sig  bra inför språnget.

Gjorde det tre gånger och det bättre och bättre. Det var flera gånger som han började
takta och inväntade galoppskänkeln för att dra iväg. Han var hel taggade och tog
tre språng i slutet. Snett i genom, snett i genom och sedan krysset på långsidan.
Klappade om honom mycket och skrittade av honom runt hagarna.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0