Dressyr

När man skulle ut och hämta Mercy så börjadehan att gå ifrån mig
i hagen men det tog någon minut bara innan han stannade upp och
väntade in mig. Hade där emot problem med ett få honom frammåt
som jag har haft innan, Bx kom ut och lärde mig ett knep som jag
gjorde och det funkade för en stund och när han stannade upp
la han huvudet på sne och smån hånade lite med mulen.
Bx tog över för en liten stund och det gick betydligt mycket bättre.
Jag spanade då in hur och vad hon gjorde så nu ska jag minnas det
tills i morgon samt att jag då ska köra med Repgrimma när jag ta
in honom.



Passade på och tog en bild på Mercy efter att jag hade tagit på mig hjälm och
stövlar. Dagens outfit gick i beiget, Lindorna är egentligen i samma färg
som schabraket med blixten blev så att det lurar en.

I och med att det blåste ute så spelade han smårädd men det visste jag
redan att han skulle gör innan jag tog in honom på banan. Han skrittade
på frammåt i ett bra tempo i början, skyggade för småsaker som han inte
har gjort för innan så jag manade på honom frammåt och ställde om honom
ifrån det hela. När jag samlade ihop tyglarna och bröjade kräva mera
form och ställning med honom så saktade han ner rejält så det var mycket
drivning som gällde idag.
Arbetade mycket i båda varven och altinerade där ofta, Han var stel och
hade svårt att forma sig i vänstervarvet så det blev mera träning där. Blev
otroligt mycket på liten volt men tränade extrapå det som Elin lärde mig
i söndags att bibehålla ställningen samtidigt som jag trycket ut honom med
innerskänkelt och hjälper även då till med yttertygeln. Det tog ett bra tag
innan han ökade ut volten men han lossnade mera ifrån stelheten. 

Hade idag svårt att finna den härliga travtempot som jag fann i söndags och
hamnade då lätt ur balans, men något vi båda får träna på mera fram tills
nästa gång. Det blev en fattning i högervarvet som satt som smockat, det var
fint tempo och lätt att hålla igång honom men bärigheten var kanske inte
den bästa med kände av att han bärde upp sig tre steg iallfall. I vänster
varvet var det jobbigare, detta gjorde att det blev tre fattning och den sista
var mycket fin igång men bärigheten höll sig i två/tre steg innan han stelnade
till och ville sakta av. Jag gav mig inte och höll då igång honom och saktade
av honom när jag ville.

Han var riktigt trött på slutet, så travade och skrittade av honom i lågform
och han var verkligen fin då. Märktes att han hade fått köra mycket
med ryggen, det är även det jag eftersökte i passet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0