Dressyr, snarare lite rodeo

Snacka om att katten Bosse på stallet kan skrämmas genom att bara
ligga på en lyktstolpe och njuta av naturen, för det blev Lady rädd av
hon trodde att han skulle ta världens skutt och bita henne i rumpan.
För jiha vilken fart hon fick över ridbanan, galopp ifrån skritt och några
varv på volten längst bort samt några försök med att få av mig men
hon insåg att det inte var lönt det heller.

Bosse tröttnade på oss pch Ladys busande så han beslöt sig att gå där
ifrån och genast började Lady lugna ner sig och kunder nu arbeta henne
uppe på volten i den ändan av paddocken som Bosse hade varit vid.
Men avkopplingen varade inte länge innan Anna kom heller, då sattes
det lätt fart igen, nya försök gjorde hon igen och utan resultat av att
få av mig. Tyckte det snarare var lite kul ändå, till slut fick jag henne att
arbeta på fint i skritten, hon lugnade sig och arbetade mera med hela
kroppen och avslappnat, fick strechat ut högersidan som var lite stel
på henne med hjälp av överdriven ställning omväxlas med skänkelvikningar.

Mot slutat av ridpasset var fokusen att få henne i en lugn trav där vi
flyter på i ett jämnt tempo utan ökningar i traven, det tog x antal varva och
en del galoppinflyttande inom hon förstod att det var en lugn trav jag
var ute efter, efter att kunnat hålla henne i samma jämna tempo i båda
varven valde jag att av sluta där. Berömmde henne mycket och skrittade
henne gående i paddocken.

Efter som hon svettig efter dagens ridpass så fick hon komma in i spolspilten
och idag lyckades jag spola av henne iallafall, visst hon stod inte direkt stilla
men så fort jag hade spolat av henne och tog skrapan för att få väck det värsta
vattnet stod hon stilla och njöt av det hela. Så det är ju bra att hon lugnar sig
snabbt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0