En helt underbar Lady

Mycket lyckat pass idag, satt mycket fint. Det var i början avpasset som
hon inte vill gå frammåt och istället vända men efter som jag rättade
henne direkt så gav hon upp det och lunkade på fint frammåt.
Arbetade ihop henne i skritten kollade gasen och bromsen och den satt
men stå stilla i halten var inte så roligt, gick hon frammåt så stannade
jag henne på nytt och ryggade. När hon stod stilla berömde jag henne
och lät henne gå fram i skritt igen. Fick blev bra, ryggningarna hade hon
ingen kläm på innan med med Bx hjälp fick vi henne att förstå våra
hjälper vid ryggning och idag gör hon det två steg men det är en bra början.

Väl framme i traven så fick hon längre tygel så att hon hade möjlighet och
hosta upp sånt som hade satt sig lite fast, rensa rören lite med. Tog sedan
tyglarna sakta men skert och arbetade henne på volterna, vissa gånger
ville hon byta varv men eftersom jag ville ha kvar henne i samma så rättade
jag henne och använde mig av måte säte, skänklar och tyglar för att få henne
tillbaka och det funkade fint. Kunde driva på henne och sedan samla ihop
henne till en lugnare trav vilket var underbart att kunna göra speciellt när
det funkade så bra i båda varven.

I galoppen var det kul, så efter som hon fattade en bra bit innan jag gjorde
skänkeln så drev jag på henne mera och sedan saktade av och gjorde om
på nytt, vilket gjorde henne mera lyhörd och hon insåg att hon skulle vänta
in mig istället annars kommer man till det jobbiga stadiet igen. Så hon
väntade in mig istället och då blev det betydligt mycket skönare och härligare
att rulla på i galoppen.

Är mycket glad över detta ridpasset, i morgon har jag tänk mig lite cavaletti
och bommar för att hon ska få mera variation samtidigt komma bort från enbart
dressyren med.

Spolade idag av henne i spolspiltan som gick kanon, så fort hon kännde att det
var varmvatten så ställde on sig mer stilla och njöt av det istället vilket var roligt
att se det med. Som avslut på allt för idag så fick hon bekanta sig med sin
nya box, fick maten i krubban med. Hon snurrade runt en del i boxen, men stannade
upp då och då och kollade ut genom fönstre, stannade vid krubban eller kollade
ut i stallgången. Så fort jag gick iväg och gjorde annat i sadelkammaren ställde
hon sig stilla och kollade efter mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0