Travare

Man hör mycket födommar om just travare, för man anser att den
enbart ska hålla på med det den är fram avlad till att göra.
Just trav är det de är framavlade för, men vad gör man då de travare
inte gillar att trava fram på en bana. Är det ett sto så avlar man vidare
på dessa och hoppas på mera bägttre avkommor eller så säljs de billigt.
De som inte blir sålda går oftast till slakt.

Många säger även att det är ovana ryttare som köpter travare för att
de är så billiga men samtdigit lär man sig mycket på en travare ridmässigt
som om man skulle göra på en framavlad dressyrhäst eller hopphäst.
Vad jag menar är att man alla fördommar sätter stämpel på rasen.

När jag flyttade ner från Tjörn till min pappa i Gällinge så letade jag en
ny häst att hjälpa till och ta hand om, jag provade de allra flesta hästarna.
Det var travare, kallblod, svenskt halvblod även en andalusier. Men den
som jag fastnade för var ju en travare, höll på med den travare i nästan
tre år innan jag bestämmde mig för att leta efter en ny att ta hand om.
Mercy kom då via ett samtal och två veckor senare började jag ta hand
om honom.

Men åter tillbaka det det jag vill ha ut, med rätt träning och uppbyggnad
kan en travare klara av samma saker som en helt annan ras. Visst de har
oftast problem med att fatta galopp och bibehålla den men med mycket
galoppträning och rätt uppbyggnad av muskler kan de allt fixa det utan
problem. Jag har höra travare som hoppar 1.50 cm utan problem och även
som går högre dressyrklasser, visst det är inte vanliga de i de sammanhangen
men de kan fixa allt lika mycket som en annan ras.

Jag själv anser att travarna är mera tåliga, de klarar av mera saker vid
ansträngningar, det är inte ofta jag hör att en ridtravare blir skadade med
en sena eller liknande utan det brukar klara av en hel del. Nu ska man ju
aldrig säga aldrig om de visst de kan skada sig som alla andra hästar
men har som sagt inte hört mycket om sen och liknande skador bland travare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0