Gårdagens ridning

När man var ute på joggingturen så ringde Katta och frågade
om jag kunde rida Mercy då hon inte skulle hinna det det och
självklart tog jag tillfället i och och drog ner till stallet efter att
man åter var hemma igen.

Gick på ridbanan och blev genast glad då den har mjuknade
något s enormt fint av solen så det blev att plocka fram lite
hinder. Det blev ett studs med två bommar upphöjda på koner
och ett kryss jämte, la även en bom över ridbanan på kortsidan
av ena paddocken.

Med hjälpt av Bx fick jag fatt på Mercy, det blev att vi skrittade
runt hagarna innan jag gick in i paddocken. Det blev att jag checkade
över honom en kort stund, att jag hade gas och broms. Fick köra
lite på ställningarna för övrigt var han bra med på noterna. Blev
mycket i början på volten med bomen och först ville han inte
över men efter att jag bestämt sa till honom att gå över så blev
det bättre. Fick inte rikigt det avslappnade steget i traven över
bommen.

Efter att kommit igång en del så styrde jag sen upp på krysset som
låg på ca 30 cm, han kom lite galet ett tag man rätade till det fint själv.
varierade varven allt efter som jag kännde att han lyfte bra på fötterna.
Hade dressyrsadeln och kännde hur jag kom allt för mycket frammåt
ett tag så fick byta sadel. Mercys hoppsadel är på omstoppning så fick
jag låna Bx's hoppsadel. den låg inte optimatiskt korrekt men funkade
bra ändå.
Kännde mer hur jag kom i rätt balans före, över och efter
hindret.

Jag kortade honom några galoppsprång för att kunna vänta upp honom
på medellinjen i hyfsat bra balans för att kunna ta studset, första språnget
in var inte det bästa men han räddade det andra fint. när vi kom en tredje
gång på det så fick han med sig första bomen med bakbenen men hoppade
fint över det andra. Jag tog den än en gång och efter studsen nästan tvärvänder
han åt vänster och jag hamnar då ur balans efter som jag ville ha honom
frammåt och det slutar med att jag gör en hoppavfallning. Första gången
jag åker av Mercy sen jag började med honom i augusti.

Bx kommer ut genom stalldörren och undrar vad som tjoade så mycket
och så såg hon mig komma ledande med Mercy och snacka om vad jag
skrattade, upp kom jag igen och fick sedan behålla Bx som hinder personal.

Avslutade med att lägga upp krysset till ett räcke på ca 50-55 cm och
tog det tre språng innan jag skrittade av honom runt hagarna.

Pigg grabb som berhöver mera muskelatur träning från dressyren samt
markarbete för att jag ska kunna bibehålla ett fint tempo över bommar samt
föra och efter.

*
Katta och Mercy

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0