Om ridpasset

i framridningen så började jag med att flytta henne in från spåret ca
2 m på långsidorna och sedan hålla en rak linje för att sedan flytta
ut henne igen detta arbetades på i skritten. I traven var fokuser på att
få henne på en rak linje över tre bommar varav på ena lång sidan
var de lite lätt upphöjda och på andra låg de på marken. Fokusen
var att kunna bivara henne den lugn trav och känna att jag har kontrollen
över henne och att hon inte far iväg vilket hon lätt vill göra.

Nästa övning på passet var att få henne så lugnt som möjligt i traven
över bommarna och på andra sidan skulle jag samla henne och göra
en volt runt var dera hinder (de som står uppställda på filmen nedan).
I början var jag inte fokuserad på det hela men när jag fick mera kläm
på hur jag skulle göra så satte jag även lite press på henne vilket hon
gärna stretade emot men ack så fint det gick till slut.
Började idag även på galoppfattningarna, då ska hon inte slängtrava
in i dem utan jag ska ha henne i en lugnt tempo med ändå med lite
power, sätta mig ner har en stadig yttertygel och ställa henne innåt,
göra galoppfattningen oh då även säga galopp till henne och fint
gick det. Det var bara en gång som hon släng travade sig in i det
sedan var det så kul så då fick jag säga till henne för att sakta av.

Arbetade henne på en en mindr volt där jag fokuserade med min blick
och kännde verkligen att jag ska rama in henne och få henne på mitten
av en cavaletti. Lady skulle gena eller dra iväg eller bara göra något
annat men när jag fick henne fokuserad och sa till henne att hon skulle
över så funkade det bra.

Efter en skritt paus så kommer vi till hindrena som ni även ser på filmen
min fokus där är att ha en bra ställning, fokusera blicken på mitten av hindrena
och rama in henne samtidigt som jag får henne att komma in med ett
lugnt tempo. Vi började i vänster varv vilket är det lättaste för henne
och det gick kanon men det jag själv måste fokusera på är att få henne i
ett bra tempo så att hon får jämna fina språng över dem samtidigt som
jag verkligen ramar in henne. I höger varvet slarvar jag mycket på att ställa
henne innåt och så fort jag fick till det så gick det hela mycket bättre
även om detta är det jobba varvet så låg sista räcket på sista delen av filmen
på nästan 1 m och ack så fint hon hoppar över det.

Min egna tränin är att jag ska vara bättre med ställning i höger varvet annars
hämmar jag det jag verkligen ska göra. Hålla min blick på hindren och sedan upp och
fokusera den mot de håll jag ska efter hindret

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0