Tårta igen

Hopptränade för min vän Alexandra "Blå" Wiktorsson, mycket bra övningar
och duktigt är hon med. Muskot var kanon trott värmen, jag slarvade lite
med vägar och hamnade i obalans en del men för övrigt gick allt kanon.

Värmen stoppade mig inte från att träna och det gjorde jag i linne desutom,
årets premiär blev det. Började med markarbete, där jag skulle få mera
kontroll över honom, kunna galoppera långsammare över en bom på ca 10 m volt,
tungt och jobbigt för oss båda. Jag är svagare i högervarvet och det visade
sig stort medan vänstervarvet gick utan problem.
Där efter gick vi över till två cavalettin med 17 m i mellan där jag skulle
ändra galoppsprången i mellan, allt ifrån 4 galopp språng till 6.

Till slut påbörjade vi en bana som började med cavalettina som skulle vara
4 galopp språng i mellan, snett igenom sedan på två bommar som låg på
två oljefat, runt och ta tre kombination snett igenom, sedan ett rättuppstående
i ena hörnet och avsluta med cavaletti linjen och ha 5 galopp språng i mellan.

I början flöt allt på bra fram till kombinationen, jag fick aldrig till en rak linje
så det blev svajigt och då kom jag ur balans och han blev då osäker.
När vi väl lyckades komma över hela så hängde jag inte med i språnget
över oxern som var ut vilket resulterade att jag blev hängdes runt hans hals
och kämpade för att hålla mig kvar på honom men slutade med att jag druttade
i backen med föttera över stakets trådarna. Stigläderna åkte ur sitt läga så
den säkerheten funkar där.

Upp kom jag igen och började om på kombinationen, mer fokus låg nu på att
vända upp så att vägen blir rak genom kombinationen och då lyckades vi.
Det blev förvänd galopp i landning så det blev att jag gjorde om kombinationen
och la då till det grå hindret och oj vad lyckat allt kändes, samt fick till den
sista cavaletti längan på 5 galoppsprång i mellan efter något försök.

Vad har jag nu lärt mig?
--> Läga stor fokus och vända upp för att få en så rak väg som möjligt genom en
längre linje.
--> Räta upp mig och hålla blicken långt fram och inte i backen.
--> Ha stöde i handen och inte bara ge efter så fort det kommer ett hinder,
Muskot behöver ha stödet genom kombinationen och där tappar jag det hela vilket
gör att stödet försvinner och då går det inte.
--> Första gången jag hoppade en tre kombination med oxer ut dessutom vilket var
helt underbart härligt.

Vad ska jag öva på med Muskot?
Jo det är cavalettin längan med olika galopp språng i mellan, ett mål jag har satt
upp med Blå är att kunna rida med 7 språng i mellan cavalettina. så nu har jag något
att bita i.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0