sjukvården som yrke

Många undrar hur man kan och klarar av att jobba inom sjukvården men
samtidigt är det endå något som finns där för att man kan klara av det.
För mig blev det mest för att kunna hjälpa andra, när de har skadat sig eller
har ont. Men hur hade det varit om vi inte hade något sjukvård över huvudtaget?
hur hade då samhället sätt ut?

Stora frågor och inget man direkt kan besvara så här på rak arm heller,
men det som fick mig att fokusera på att arbeta inom sjukvården har en del
med min lilla systers bortgång för 18 år sedan, Jag var själv inte så gammal men
att finnas dör och kunna göra någon slags skillnad är nog mest det som jag är ute
efter. Det gäller även att man har egenskaperna för att kunna klara av det hela
och det är inte alla som klarar av det.

Är även ett stort fan av alla sjukhus serier förutom Scrubs som är mera den jobbiga
serien så följer jag stort sätt alla jag kan. Främst Strong Medicine när den gick på tv
och idag Grey's Anatomy. Men även alla de program som går på Tv 4 fakta och
sänds från andra slags uttrycknings tjänster är något jag kollar på med.

Efter att har läst till undersköterska på gymnasiet så blev det ännu mer klarare att
det är detta jag ska syssla med och inget annat. En stor fördel är att det finns så
mycket man kan göra som sjukvådare även om man inte tror det hela. Om inte annat
är det en grund om man skulle sadla om till något helt annat. En bra merit i livet.

Mina egna fokuseringar inom yrket är att jag idag arbetar som undersköterka
i en privat förtag  som håller till i Kungsbacka men även i Varberg. Det är en privatiserad
hemjänst. Mitt nästa mål är att plugga till sjuksköterska och sedan försöka nå mitt
mål att arbeta inom ambulansen.  

Det är mycket man får stötta på när man jobbar inom sjukvården, glädje, sorg,
förluster m.m. en hel del och aldrig försvinner det heller.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0