Akuten

Rubriken kanske får er tankar att gå i många olika banor om vad som kan
ha hänt. Men ni kan vara helt lugna. Jag har idag varit och praktiserat på
barnakuten. Kom till Östra 8 i morse och gick då direkt till akuten. Fikade lite
först innan man gick ut och kollade så att alla rummen såg snygga ut och
det fanns like leksaker där inne med.

När de första kom in till akuten så fick man plocka deras journal som består
av ett papper med deras namn och person numer. Man ropar då upp dem
och går in på ett triagrum där man tar anmanesen (sjukhistorian). När
sjuksköterskan han gjort den grundläggande proverna. Tempen, pox
medvetande grad, kollar huden, räknar andetagen och tar pulsen.

När det är klart så för man sedan vidare barnet med sina föräldrar till ett väntrum
längre in på akuten där de kommer att få träffa enläkare och få behandling på ett
enskilt rum som de får då.

De gångerna jag var med inne i triagrummen så var det mycket andningsbesvär
i form av förkyllningar på små barn. Absolut inte kul att se men man måste
ju hjälpa dem med så.

Under tiden man satt och åt lunch kom det två ambulanser in med en litet barn
som verkade vara riska för RS-virus, Det var tydligen inte så farligt. Sedan kom
de in med en äldre ungdom. Jag får inte säga något merom detta, men kan
meddela att det absolut inte är kul att stötta på detta som sjukvårdspersonal
framför allt hos tonåringar under 18.

Några timmar senare kom det ytterliogande in ett liknande patient som var äldre
ungdom som har varit med om samma sak. Jag var med inne och kollade hur
sjukvårdspersonalen gör inne i ett akutrum när de tar hand om en patient.
Det var intresannt att se. Det är ju liksom inte alls som det är på tv.

Nej det är betydligt lungnare och det ska skrivas i juornaler, barnen ska träffa
läkare och även få behandling. Vissa patienter får man göra uppföljningar på
och då får de en remiss till en mottagning för ett senare tidsbeställ besök.
Och vissa kan behövas läggas in för en kortare övervakning och det sker då
på en korttidsavdelning. Denna kommer jag att befinna mig på under måndag
och tisdag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0