Dressyr träning för Elin W

Wow vilken häst han blev idag, helt underbart var det att
verkligen få kämpa för kunna lossa honom.

Min kompis Elin W kom till mig och Mercy idag, jag hade tänkt
skrittat fram honom när kommer men icke sa nicke, här vägrade
han följa med mig ifrån hagen. Jag höll väll på i 20 minuter innan
Texas kom och hjälpte mig att få honom frammåt. Då kom vi
iallafall utanför hagen men så mycket mer var det inte sen.
Lockade med Gräs och annat men nej det skulle han inte.

Vända då på honom och gick en annan väg till stallet, då gick det
kanon bra och berömde honom mycket då han gick frammåt.
När vi väl var framme för att gå i passagen mellan hagen där han
går nu och skögshagen så var det åter stopp igen. Som tur var
sms BX till mig och frågade om jag skulle rida ut med henne och
en till, skickade då tillbaka. "Jag ska träna dressyr om 10 min och
har problem med Mercy". Hon ringde sedan upp mig och med hjälp
av att hon ringde sin far som kom och hjälpte mig få in honom
till stallet så gick det kanon. När vi väl var framme vid stallet så såg
jag Elin komma ifrån bilen så det känndes mera stressigt då.

Väl framme i paddocken så skrittade jag fram honom på lång tygel
några varv innan jag kortade upp och Elin kom in och började
hålla lektion för oss. ´
I början stressade han emot och vill inte ställa sig utan hellre gå
in i mitten, efter lite vägledning av Elin så började det fungera
allt mer och mer. Så nu måste jag verkligen fortsätta träna på att
ha en ordentlig kontakt med yttertygen samtidigt som jag måste
för fram innerskänkel och trycka ut boken samtidigt som jag är
mjuk i innertygel och tar ut den och vägleder samt hjälpa till med
ställningen.

Det blev mycket arbete i skritten med att få en bra takt, form
samt ställning, när vi kännde att det funkade bra så gick vi upp
i trav och jag lyckesdes allt sitta ner på honom, det är inte enkelt
man riktigt skönt var det att vet att det går. Men vi körde även
här med det vi arbetade i skritten fast vi körde vältigt mycket
med att hitta hans ordentliga trav, han håller sig gärna till passgången
men för att han verkligen ska kämpa och anstränga sig så letade
vi alltid efter tempot som han har i traven och hittade den mycket
bra i slutet.

Galoppen får vi ju träna på men är riktigt förvånad över vilka underbara
gångarter han verkligen har. Känns verkligen att jag har hittat rätt
häst att vara medryttare för. Han ägare kom under slutet av passet
så hon tyckte att det såg riktigt bra och sa med att "Jag är glad för
att jag hittade dig", Snacka om vad det berörde mig.

Har även idag satt upp ett mål som jag och Mercy ska nå fram till
och det är att kunna rida LB:1 i paddocken och känna att det stämmer
riktigt bra mellan oss båda. Visst att han måste stärka upp sig
och bli mera stabilare men det kommer vi att jobba med under tiden
så att vi kan nå fram. Men det har redan idag börjat arta sig,
riktigt skönt att Elin kom med så att man får till hur man verkligen
ska rida, annars blir det att man sitter och slöar och det händer ingenting
då.

Är riktigt nöjd över detta dressyrpasset. I morgon blir den en skön uteritt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0