Tålamod

Tålamod är något som oftast är väldigt kort hos oss människor.
Det finns många saker som jag har otroligt lite tålamod till medan
jag har större del till annat. Men varför tar jag nu upp just om
tålamod?

Jo, just för att det är oftast grunden till att man inte kan vänta in det
som man söker efter eller att man till och med kan hindra hästen från
att visa det som vi vill ha. Tar det för lång tid så ger man oftast väldigt
fort upp. Vad man ska tänka på med hästar och andra djurs närhet är att
det är samma individer som vi är och har olika lång tid att uppfatta
det vi är ute efter.

Jag själv har väldigt dåligt tålamod med små pillriga saker som jag håller på med
och som sedan inte går som jag vill, medan när jag håller på med Mercy
så har jag lärt mig att han är svår flörtad och är inte den som ger sig
i första taget och då är det även viktigt att jag inte heller ger mig i första
taget. Men oftast är det alltid tiden som hindrar oss ifrån att kunna vara
tålmodig en längre tid.

Mercy går gärna iväg för att se vad jag kommer göra åt det, när jag går
efter honom och håller mig i höjd med hans bog men ändå går en bit
ifrån honom så början han tänka och undrar vad jag vill. Stannar han
upp så stannar jag upp med, vänder han håll eller visar tecken på att
göra det så går jag till andra sidan, detta gör att han får tänka
mycket mera. Här gäller det mycket att jag ska ha tålamodet och vänta ut
honom så att han ska ge upp och jag kan komma fram till honom.
Att hämta honom i hagen har tagit mig upp till 1 timma en gång men jag
gav mig aldrig. När jag blev arg och frustrerad gick jag där ifrån en liten
stund för att lunga ner mig och sedan gå tillbaka och börja om med nya tag.

Det är en i stallet som har sagt att hon inte skulle klara av honom när han
är sådan och skulle inte ha ridit över huvud taget. Men jag har hört mycket
gott om att jag inte ger mig och detta har just med hur stort tålamod man
har och vad som får en att fortsätta.
Jag har sätt många förbättringar som han gör i mellan åt och kommer till
mig till och med i ibland i hagen och dett får mig att kämpa och ha det tålamodet
för honom.Man får ta vara på de stunder som är bra även när det är i motgångar.
Det som gjode att jag nu börjat lära mig horsemanship och få mera perspektiv
över hur hästen tänker och funderar är just Mercy som har fått mig på de spåren
samt att han står i stallet med en mycket trevlig stallägare som är gått igenom
liknande saker.

En ryttare med mycket tålamod har förmågan att komma långt. Går det inte
som du vill för stunden stanna då upp och se vad som man kan ändra på, prova
gärna med nya saker och gör inte samma hela tiden om det inte funkar.
Hästar är vane djur provar man något nytt så får de tänka och komma fram till
vad vi vill.

Försöker jag få kontakt med hästen men den har inte fokusen på mig så försöker
jag göra det jobbigt för hästen. När han har fokusen på mig så blir det enkelt
då slipper han gå iväg eller springa. Han får då stå stilla och vara nära och det
är belöningen för att han har fokusen på mig.

Tålamodet hjälper en på vägen väldigt mycket. Har ni kort tålamod?
stanna då upp och försök komma på vad det är som gör att ni har kort tålamod.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0