Norpan 23 Januari

Det blev ridning på dagens agenda, med fokus på en lugn och avslappnade
Norpan. Blev inte så mycket arbete från marken i början idag då jag kunde
få hjälp av stall ägaren att hålla damen åt mig medan jag satt upp.
Det blev lite vandring tre fyra varv i paddocken för att kunna spänna sadelgjorden
innan uppsittning.
 
Även om stallägaren höll henne så visade hon direkt ingen tendens på att springa
iväg i början utan hon väntade in istället att jag fick foten i stigbygeln innan hon skrittade.
Vilket var skönt, hon var visserligen spänd och trippade en stund innan hon kände att
jag var avslappnad i sadeln och inte krävde något av henne för stunden.
 
Ju mer avslappnad hon blev började jag arbeta henne på böjda spår, lite skänkelvikningar,
göra halt och sedan gå. Efter som ena stiglädret var ett hål kortare sä tränade jag henne
med att göra halt, lutade mig lite ner med överlivet, berömde henne när hon stod stilla
och fingrade lite på lädret. Lät henne sedan skritta innan jag gjorde om samma procedur.
Jag lät ändå det vara ojämnt då jag vill att hon ska kunna lita på mig helt och hållet
då hon inte gör det i nuläget.
 
Efter ca 15 minuter skrittande kom vi fram i trav, hon följde min takt i lättridningen och lyssnade
fint, busade tilllite åt tvären men fortsatte sedan lugtn frammåt. Mycket rogivande och
intresserad av ´vad nästa uppgift skulle blir. Hon ville öka traven en den i vissa hörnen men
pratade mycket med henne och sedan behöll hon ett lugnt och fint tempo.
 
När jag visar för hästen att nu är det avskrittningn så länger jag automatiskt på tyglarna,
så att hästen ska ha möjlighet att få sträcka ut hals och rygg även för att se hur avslappnade
de är. Norpan blev frågande när jag gjorde detta och undrade vad jag ville, stannade till
lite då och då så berömde henne så fort hon skrittade på med en jämnt tempo.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0